Gyldig fra / oppdatert 14.09.2026
CargoNets kunder er fullt ansvarlige for å fremskaffe gyldige og korrekte tolldokumenter for gods som transporteres i grenseoverskridende tog.
Korrekt og fullstendig tollinformasjon skal være tilgjengelig for CargoNet senest én time før lastefrist. Enheter som mangler tollinformasjon, vil ikke bli lastet på tog og CargoNet forbeholder seg retten til å fakturere gebyr for manglende tollpapirer («no show»).
Kunden/fraktfører er ansvarlig for at informasjonen sendes inn korrekt og innen gjeldende frister. Dersom feil eller mangler oppdages, kan CargoNet viderefakturere eventuelle krav (merverdiavgift, tollavgift, overtredelsesgebyrer med mer) som følge av dette.
Grensekryssende transport skal være enkelt – derfor tilbyr CargoNet profesjonelle tolltjenester gjennom vår egen tollavdeling. Vi sørger for at nødvendige dokumenter blir utarbeidet og håndtert på riktig måte, slik at tollprosessen blir smidig for deg som kunde. Ta kontakt dersom du ønsker å benytte deg av våre tjenester.
For priser, se gjeldende prisliste eller kontakt tollavdelingen direkte på toll@cargonet.no
Fra 15. September 2026 er det obligatorisk digital melde- og opplysningsplikt (Digitoll)
Digitoll er Tolletatens omfattende digitaliseringsprosjekt – et prosjekt som har pågått over de siste årene og som nå er klar for første fase.
Digitoll krever at informasjon om varene er levert digitalt til Tolletaten minimum 2 timer før grensepassering. For jernbanetransporter betyr dette i praksis at informasjonen må være sendt inn og mottatt av Tolletaten senest 1 time før lastefrist (ihht tidligere tollfrister).
Bakgrunnen for Digitoll er at Tolletaten skal kunne behandle og risikovurdere transporten før varene ankommer grensen. Med dette vil de kunne tilby en mest mulig automatisert grensepassering og frigjøring av gods.
Krav til digital melde- og opplysningsplikt.
Digitoll-konseptet fritar ikke fra bruk av transittering. Årsaken er at transittering p.t. er eneste utgående prosedyre i Digitoll for jernbane som sikrer korrekt avslutning av EU-eksporter i tråd med gjeldende regelverk; EU utførselsprosess steg 2 (melding IE507) og steg 3 (melding IE590).
Løsningen hvor eksport-MRN registreres i Digitoll for avslutning i AES ved grensepassering, er regulert i grensetollsamarbeidsavtalen – som p.t. kun gjelder for veitransport.
Ved korrekt registrering av eksport-MRN i transitteringen (NCTS) vil eksporten automatisk avsluttes i AES når transitteringen avsluttes. Når transitt-MRN registreres i forsendelsesmeldingen (house consignment), blir både transitteringen og eksporten avsluttet automatisk ved grensepassering under importprosedyre overgang til fri disponering, eller tollager. Dersom transittering velges som importprosedyre i Digitoll, blir transitteringen grensepassert i NCTS og transitteringen må fullføres hos godkjent mottaker.
Det vil fortsatt være mulig å registrere varer under prosedyren tollager uten deklarering i TVINN. Godsnummer oppgis da i melding om forsendelse/house i Digitoll. Direktekjøringsordningen videreføres frem til 1. Mars 2027
Tollbehandlingen skjer automatisk når toget krysser grensen, ved at Tolletaten mottar informasjon om grensepasseringen fra Bane NOR. Varene frigis automatisk av Tolletaten, med mindre sendingen tas ut til kontroll.
For jernbanetransporter stoppes ikke toget ved grensen. Dersom Tolletaten har behov for å gjennomføre kontroll, kan denne i stedet utføres ved togets ankomst på Alnabru eller på et annet egnet kontrollsted. Gods som tas ut til kontroll, må frigis av Tolletaten før det kan hentes av kunden, eller fraktes videre i innlandstog.
Dersom gods tas ut til kontroll, vil kunden bli varslet av CargoNet via kontaktinformasjonen som er registrert. Gi beskjed til oss på toll@cargonet.no om hvilke e-postadresser dere ønsker at slike varsler skal sendes til.
Dersom en enhet ikke frigis ved grensepassering og er booket gjennomgående for videre transport til en annen terminal i Norge, vil enheten bli lastet på første tilgjengelige tog for videre transport så snart den er frigitt av Tolletaten.
Krav til deklarasjon før grensepassering og opphør av direktekjøringsordningen
Dette innebærer at alle sendinger må være deklarert i TVINN og/eller NCTS før grensepassering. Kravet gjelder også varer som deklareres til prosedyren tollager.
Samtidig avvikles direktekjøringsordningen. Det innebærer at varer som deklareres til tollager, ikke lenger kan leveres direkte til mottaker, men må fysisk innom det deklarerte tollageret og forbli der frem til varene er frigitt til fri disponering.
CargoNet påtar seg ikke ansvar eller erstatningsplikt for feilaktig, ufullstendig eller manglende tolldokumentasjon. Kunden er alene ansvarlig for å levere korrekt og gyldig tolldokumentasjon innen gjeldende frister. Eventuelle bøter, administrative gebyrer eller andre økonomiske krav som ilegges av tollmyndighetene som følge av feil eller manglende informasjon, vil bli fakturert kunden, dette inkluderer også de tilfeller hvor kunde eller kundens representant henter ut enheter som ikke er frigitt ved bruk av feil enhetsnummer i gate.
Ⓒ 2002 - 2026 CargoNet AS