Pressemelding 31. august 2018

CargoNet endrer rutetilbudet 

 

 

Pressemelding

CargoNet endrer rutetilbudet

 

Utfordrende økonomi og konkurranse fra vei gjør at CargoNet må ta nødvendige grep for å sikre videre drift. - Dette betyr at vi nå ser på en reduksjon i rutetilbudet, færre ansatte og en generell priskorrigering, forteller administrerende direktør Erik Røhne.

 

CargoNet er Norges største aktør innen gods på bane og står for om lag 70 prosent av markedsandelen i Norge. Godstrafikken på jernbanen har generelt opplevd en utfordrende økonomisk situasjon og rammevilkår over tid.

 

- Et godt kundetilbud er svært viktig for CargoNet. Skal vi fortsette å være en aktuell leverandør av godstrafikk og et godt alternativ til gods på vei, er vi nødt til å gjøre disse endringer som dessverre betyr færre ruter på ulønnsomme strekninger og reduksjon i antall ansatte, forteller administrerende direktør Erik Røhne.

 

Han understreker alvoret i situasjonen. - Vi er bekymret for at togets konkurransekraft mot vei forringes i årene fremover. - Det har over tid vært krevende å drive godstrafikk på jernbane lønnsomt og effektivt. Vårt tilbud påvirkes også av infrastrukturen, med både planlagte og ikke planlagte avvik, noe som igjen påvirker våre leveranser og kundenes tillitt til at vi kan levere et godt tilbud, forklarer Røhne.

 

Faktaboks

Omsetning CargoNet 2017: 1027 MNOK

Driftsresultat 2017: - 49 MNOK

Antall transporterte TEU i 2017: 355 000

Punktlighet 2017: 95.1

Antall årsverk CargoNet konsernet: 440

CargoNet opererer på seks strekninger og har 17 terminaler til å håndtere produksjonen av kombinerte transporter i Norge og Sverige.

Årsverksreduksjon: Ca. 50

Områdene som berøres er: Sørlandsbanen, Dovrebanen, Bergensbanen og Nordlandsbanen

Gods på jernbane har en positiv innvirkning på miljøet: I 2017 avlastet CargoNet veiene for ca. 177 000 lange trailerturer. Dette utgjør om lag 700 trailere per dag.